آموزش حقوق, دعاوی خانواده, مهریه

قانون جدید مهریه در 1400 شرایط و میزان قابل پرداخت و عدم تعلق

قانون جدید مهریه 97

در قانون جدید مهریه و قانون مدنی طبق ماده 1082 زن یا زوجه در زمانی که خطبه عقد جاری می گردد از بابت مهریه از مرد یا زوج طلبکار خواهد شد و زمانی که مهریه عندالمطالبه باشد ، زن هر زمانی که اراده کند می تواند آن را مطالبه و درخواست کند. در واقع زن می تواند با در اختیار گرفتن وکیل مهریه از طریق اداره اجرائیات ثبت اقدام به توقیف اموال مرد کند.

تقاضای تقسیط و اعسار در قانون جدید مهریه

با بررسی قانون جدید مهریه درمی‌یابیم که اگر هیچ گونه مال و اموالی از مرد به دست نیاید و یا بخشی از آن توقیف نشود، وکیل خانواده از طریق طرح دادخواست در دادگاه عمومی اقدام می کند و در صورتی که مرد توانایی و تمکن مالی برای پردخت یکباره و یکجای مهریه را نداشته باشد می تواند تقاضای تقسیط و اعسار از مهریه را مطرح کند. معمولا این دسته از موارد باید توسط وکیل خانواده و وکیل مهریه دارای تجربه و تخصص انجام شود. در این میان انتخاب وکیل خوب دارای اهمیت است. در قانون جدید مهریه پس از درخواست اعسار و تقسیط توسط مرد یا وکیل زوج، دادگاه خانواده با بررسی دارایی‌های مرد درباره ی و یا عدم اعسار و تقسیط مهریه تصمیم می گیرد.

میزان مهریه قابل پرداخت

میزان مهریه قابل پرداخت

مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه

تا اینجای کار به صورت خلاصه به موضوع مهریه و چگونگی مطالبه مهریه پرداختیم. نکته مهم که باید درباره آن اشاره کنیم این است که اگر پرداخت مهریه در سند ازدواج عندالاستطاعه ذکر شده باشد زن و وکیل مهریه طبق قانون جدید مهریه می تواند درخواست مهریه را انجام دهد اما باید اثتبا شود که مرد توانایی پرداخت مهریه را دارد. در قانون جدید مهریه، میران مهریه قابل وصول تا 110 سکه است. طبق قانون جدید مهریه زنان هر میزانی باشد مرد تنها 110 سکه را باید پرداخت کند و افزون بر آن تنها در صورت قابل پرداخت است که زوجه بتواند ثابت کند که همسر وی دارای توانایی مالی است و اگر مرد یا وکیل مرد بتواند ثابت کند که توان پرداخت مهریه را ندارد همان 110 سکه قابل پرداخت خواهد بود.

نصف کردن مهریه قبل از زناشویی

یکی از نکات مهم دیگر در قانون جدید مهریه 97 که در باب دعاوی خانواده مهریه می توان مطرح کرد این است هر زمان شوهر یا همان زوج پیش از نزدیکی با زن، زوجه را طلاق دهد زن تنها مستحق دریافت نیمی از مهریه خواهد بود و اگر پیش از نزدیکی مرد بیش از نیمی از مهریه را به زن پرداخت کرده باشد مرد می تواند از طریق وکیل مهریه و وکیل خانواده اقدام به استرداد و بازگشت مبلغ نماید. این موضوع لزوما پول یا سکه یا … نیست. ممکن است که با بررسی قیمت خودرو به صورت به روز شده مهریه را در قالب یک ماشین و .. انتقال داده باشد که قابل استرداد است.

مهریه در چه صورت به زن تعلق نمی گیرد؟

پیش از هر چیز باید بگویی که در قانون جدید طلاق توافقی که با توافق دو طرف دعوی صورت می گیرد و ممکن است به صورت خلع باشد زن با بذل مهریه ( خلع ) و یا پرداخت مبلغی بیش از مهریه می تواند اقدام به طلاق کند. به این معنی که زن در قبال طلاق از بخشی از مهریه صرف نظر می کند و در مواردی که زن ناشزه باشد و یا رابطه نامشروع داشته باشد و یا بیمار باشد و یا حتی دچار جرم با دعاوی کیفری مانند رابطه نامشروع نیز شده باشد، نمی تواند باعث شود که زن حق مهریه خود را از دست بدهد. در ادامه به مواردی که مهریه به زن تعلق نمی گیرد می پردازیم:

  1. برپایه ی قانون جدید مهریه 1089 هر زمان عقد ازدواج به صورت ازدواج موقت یا ازدواج دائم میان زن و شوهر به هر دلیلی از نظر قانون باطل بوده باشد و میان زن و مرد نزدیکی رخ نداده باشد، زن دیگر حق مهریه را نخواهد داشت.
  2. برپایه ی قانون مدهی ماده 1101 هر زمان میان زن و مرد ازدواج و نکاح فسخ گردد و در این مدت میان زن و مرد نزدیکی رخ نداده باشد زن نمی تواند مهریه دریافت کند و تنها مورد غیر از این می تواد عنن بودن مرد باشد ( به معنی شوهری که توانایی انجام نزدیکی و زناشویی نداشته باشد ) در این موارد نیز مهریه نصف می شود.
  3. در زمان طلاق و هنگامی که دختر باکره باشد نیز مهریه نصف خواهد شد ( قبلا این موضوع را اشاره کردیم )

وکیل مهریه در شیراز

در صورت نیاز به دسترسی به بهترنی وکلای پایه یک و به ویژه وکیل خانواده خوب و وکیل مهریه در شیراز متخصص در امور دعاوی خانواده این دفتر تخصصی حقوقی امکان معرفی وکیل فعال پایه یک دادگستری در شیراز و امکان تعیین وقت قبلی را خواهد داشت. باید توجه داشت که از دید حرفه ای عنوان وکیل خوب و یا وکیل فعال به وکلایی اطلاق می شود که دارای تخصص، تجربه و دانش در آن زمینه تخصصی باشند. در صورتی که درگیر پرونده مربوط به مهریه هستید می توانید جهت تعیین وقتن قبلی با ما در تماس باشید:

مشاوره  مهریه در شیراز

مشاوره مهریه در شیراز

شماره تلفن رسمی جهت تعیین وقت قبلی: 09177872219 –

نوشته های مشابه

8 دیدگاه در “قانون جدید مهریه در 1400 شرایط و میزان قابل پرداخت و عدم تعلق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *