وکیل, آموزش حقوق, دعاوی طلاق و خانواده

مطالبه مهریه و مراحل دادخواست با قانون جدید محاسبه مهریه

قوانین جدید مطالبه مهریه

به صورت کلی همگی عقود و پیمان‌نامه‌های امضا شده در میان دو تَن شمار تعداد ی از حقوق و تعهدات را برای طرفین این قرار داد ایجاد خواهد کرد و این در مبحث مطالبه مهریه در آینده تاثیرگذار خواهد بود. در واقع عقد و ازدواج نیز یک قرارداد میان دو تن زن و شوهر است. عقد نکاح و ازدواج زوج و زوجه در کنار خوشی‌ها و شادی‌هایی که دارد، از آن‌جایی که یک قرارداد میان دو طرف منعقد می‌شود، شماری از تعهدات را برای زن و مرد ایجاد می‌کند که از مهم‌ترین موارد آن که در هنگام عقد نکاح وجود دارد، موضوع مهریه است و همین امر در درازمدت ممکن است به مطالبه مهریه کشیده شود.

در صورت نیاز به وکیل خانواده و وکیل مهریه در شیراز با شماره کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید: 09177872219

قوانین جدید مطالبه مهریه

قوانین جدید مطالبه مهریه

تعریف و حق مهریه چیست ؟

موضوع مهریه در واقع برای یک زن یک حق بزرگ به شمار می‌آید که در برابر آن، در عقد نکاح مانند یک وظیفه است که بر ذمه شوهر باید ادا کند. در واقع زن مهریه را به دست می آورد در برابر نکاح مرد. اما مهریه عندالمطالبه را برخی زمان‌ها زن از مرد درخواست می‌کند و مرد از پرداخت آن خودداری می کند. اگر مرد درخواست مطالبه مهریه زن را پرداخت نکند قانون راه‌کارهایی را برای زن در نظر گرفته است تا زن بتواند درخواست قانونی در این زمینه مطرح کند. در این میان مرجع‌های گوناگونی برای ثبت درخواست مطالبه مهریه زوجه در دسترس است. در ادامه به این راه‌کارها و روش ها و قوانین جدید خواهیم پرداخت.

زن چگونه می‌تواند مطالبه مهریه کند و مهر خود را بگیرد ؟

همین که عقد جاری می‌شود مرد وظیفه دارد مهریه را در صورت درخواست زن بپردازد. اگر مهریه به صورت نقد بود ( مانند سکه یا طلا یا… ) زن به صورت ساده با مراجعه به وکیل خانواده و که دارای تخیصص وکیل مهریه است، با در دست داشتن سند رسمی ازواج به دفتر ازدواج یا دایره‌ی اجرای ثبت که در اداره‌ی ثبت انعقاد نکاح وجود دارد، بروند و فرم ویژه‌ی مطالبه مهریه که در آن دایره وجود دارد را از دفتر دریافت و آن را پُر کند و درخواست صدرو اجرائیه نماید. پس از انجان این مرحله دستور اجراییه به زوج یا همان شوهر ابلاغ می‌گردد و مدت زمان و مهلت مشخص 10 روزه برای وی در نظر گرفته می‌شود تا مهریه را به همسر خود پرداخت کند.

اگر شوهر از پرداخت مهریه خودداری کرد چه باید کرد؟

اگر در مدت زمان 10 روزه پس از اجراییه، مرد مهریه همسرش را پرداخت نکرد، زن یا وکیل خانواده متخصص در امور مهریه، می‌تواند با معرفی اموال و دارایی‌های شوهر، از بخش اجرای ثبت درخواست کند که دارایی‌های وی توقیف شود ( توقیف اموال ) یا از حساب‌های بانکی وی کسر شود. همچنین امکان این وجود دارد که زوجه و وکیل او درخواست توقیف اموال و دارایی شوهر و حقوق و دستمزد را از سازمان‌ها یا نهادهای دولتی و حتی خصوصی را مطرح کنند و در نهایت یک چهارم از حقوق و دستمزد ماهانه را تا زمانی که متاهل است دریافت کند. این میزان یک چهارم در صورتی که زن و مردم طلاق بگیرند به یک سوم افزایش پیدا می‌کند، البته در صورتی که مردم دوباره ازدواج نکرده باشد. و در نهایت اگر سند ازدواج رسمی نباشد زن باید از راه تسلیم کردن دادخواست به دادگاه مطالبه مهریه را انجام دهد.

هزینه ابطال تمبر و مهریه دادگاه خانواده

دادگاه خانواده :نخستین جایی که زن می تواند از طریق آن‌جا مهریه خود را از شوهر درخواست کند، مراجعه به دادگاه خانواده است. درواقع زن می‌تواند با داشتن دادخواست حقوقی به نزدیک ترین دادگاه خانواده مواردی مانند مهریه ، هزینه ابطال تمبر و مهریه ، حق الوکاله وکیل مهریه ، را مطالبه کند و در همان هنگام درخواست توقیف اموال همسر را از دادگاه داشته باشد. هزینه تمبر دادخواست مطالبه مهریه برای یک ده میلیون ریال مهریه، صد و پنچاه هزار ریال است و برای بقیه مهریه در برابر هر 10 میلیون ریال، میزان 200 هزار ریال خواهد بود.

ثبت اسناد رسمی : دومین راه برای زوجه، مراجعه به مرجع صالح یعنی ثبت اسناد رسمی است. زن در این مورد می‌تواند با بهره گیری از وکیل مهریه ، و از راه مرجع صالح به نام اجرای ثبت اسناد رسمی، همگی مهریه خود را درخواست کند. اما باید به اندازه ی نیم عشر دولتی هزینه این مورد را پرداخت کند که همان هزینه اجرا است. البته این میزان هزینه در آینده از شوهر دریافت خواهد شد.

گرفتن مهریه توسط زن و وکیل مهریه

گرفتن مهریه توسط زن و وکیل مهریه

بازداشت در صورت ناتوانایی مرد در پرداخت مهریه

پرسشی که پیش می‌آید این است که ممکن است مردم به گونه‌ای مال و اموال و دارایی‌های خود را بخشیده باشد و به هر صورت نشان دهد که توانایی پرداخت مهریه را ندارد. در این هنگام زن چه کاری می‌تواند انجام دهد؟ پاسخ این است که اگر مرد دارایی و اموالی برای توقیف کردن در برابر پرداخت مهریه زن نداشت، وکیل مهریه زوجه می‌تواند با بهره‌گیری از ماده‌ی 2 قانون نحوه‌ی اجرای محکومیت‌ها، درخواست بازداشت شوهر را تا زمانی که مردم دین خود یعنی پرداخت مهریه را ادا کند، بدهد.

برپایه‌ی این قانون هر کس که محکوم به پرداخت مالی به دیگری شود، چه به بازگشت همان یا قیمت یا مانند آن و یا زیان ناشی از جرم با دیه و آن را پرداخت ننماید، دادگاه وی را موظف به پرداخت مبلغ می‌کند. همچنین اگر دارایی از وی در دسترس باشد به همان میزان محکومیت از مال وی ضبط و توقیف خواهد شد.

خودداری از وظایف در صورت نپرداختن مهریه برپایه‌ی ماده‌ی 1085 قانون مدنی در زمینه‌ی مطالبه مهریه ، زن یا همان زوجه می‌تواند تا هنگامی که مهر به وی داده نشده است ، از انجام وظیفه‌هایی که در برابر شوهر خود دارد ، خودداری کند ، مشروط بر این ‌که مهر وی حال باشد. این خودداری مسقط حق نفقه نیست.

حق حبس و عدم تمکین زن در صورت ندادن مهریه

یک واژه یا اطلاح به نام حق حبس است که در واقع به این معنا هست که این حق یکی از حقوق زن است به این معنی که زوجه ( زن ) می‌تواند پس از عقد ازدواج آغاز زناشویی و تمکین را وابسته کند به گرفتن مهر که در این صورت شوهر وظیفه دارد مهریه و نفقه را به زن بدهد. برپایه‌ی ماده‌ی 1085 قانون مدنی ، زن تا زمانی که مهر خود را نگرفته و مهریه به وی تسلیم نشده، از اجرا کردن تعهدات زناشویی که در برابر مردم دارد خودداری کند.

محاسبه مهریه به نرخ روز

شیوه و روش محاسبه مهریه به نرخ روز در سال 1376 به صورت یک ماده واحده تصویب شده است و تبصره ای به ماده‌ی 1082 پیوست و الحاق گردید که برپایه‌ی این ماده «پس از عقد ، زن مالک و دارنده‌ی مهریه خواهد شد و می‌تواند هر گونه تصرفی که نیاز داشته باشد در آن انجام دهد. پس اگر مهریه زن یک وجه رایج در کشور باشد، به فراخور یا دگرگونی قیمت سالانه ی آن، زمان تادیه متناسب با سال اجرای عقد که از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد، محاسبه خواهد شد. مگر این‌که زوجین در هنگام امضای عقد نکاح به روش دیگری تراضی کرده باشند»

اگر مهر، کالا، طلا و سکه باشد که وضعیت مشخص است. اما اگر مهریه پول نقد باشد پول کنونی دارای ارزش ذاتی نیست بلکه ارزشی اعتباری دارد. قبلا بر این باور بودند که اگر مرد برای نمونه یک میلیون تومان مهریه زن کرده باشد باید مثلا 10 سال بعد اگر زن مطالبه مهریه کرد همان یک میلیون تومان از طرف مرد پرداخت شود! ولی در سال 1376 مجلس شورای اسلامی با الحاق کردن دو تبصره به ماده ی 1082 قانون مدنی کمی این ماده قانونی را گسترده تر کردند و درباره ی وجه رایج تغییراتی ایجاد کردند. چراکه باید دانست مهریه یک پشتوانه برای زن پس از جدایی و یا حتی مرگ شوهر است و روشن است که این مهریه اگر پول رایج باشد در درازای زمان و گذشت چند سال ارزش خود را از دست خواهد داد.

محاسبه مهریه به نرخ روز

محاسبه مهریه به نرخ روز

تصویب قانون

در پایان در همان سال این طرح و قانون با صد و شش رای موافق و هفتاد و نه رای مخالف و هفده رای متنع تصویب شد. در این تبصره مهم و تاریخی که به ماده ی 1082 قانون مدنی الحاق شد چنین می‌خوانیم: «اگر مهریه وجه رایج باشد ، به فراخور تغییرات شاخص قیمت سالانه زمان تادیه نسبت به اجرای عقد که از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مشخص می شود؛ مهریه محاسبه و پرداخت خواهد شد.

در هر صورت مطالبه مهریه دعاوی ریزشاخه ی وکیل دعاوی خانواده است و با مواردی مانند وکیل شرب خمر ، دعاوی کیفری ، دعاوی چک و سفته ، و حتی طلاق توافقی متفاوت است و نیاز به بهره گیری از وکیل متخصص دارد.

نوشته های مشابه

3 دیدگاه در “مطالبه مهریه و مراحل دادخواست با قانون جدید محاسبه مهریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *