وکیل, آموزش حقوق, دعاوی طلاق و خانواده

قانون جدید طلاق توافقی و مدت زمان انجام مراحل آن

قانون جدید طلاق توافقی وکیل

در این جستار فراگیر آموزشی کوشش می‌کنیم به بررسی قانون جدید طلاق توافقی و تغییراتی که در آن ایجاد شده و مراحل انجام آن بپردازیم. به صورت کلی گاه ممکن است که زن و شوهر قصد داشته باشید در پی اختلافاتی که در زندگی زناشویی مشترک دارند بدون درگیری و کشمکش‌های معمول در دادگاه خانواده مانند دعاوی مهریه ، نفقه ، عمدم تمکین ، اجرت المثل و حضانت فرزندان و… درباره‌ی همگی موارد مشترک به توافق رسیده و از یکدیگر جدا شوند.

در قانون جدید طلاق توافقی بخش هایی از مقررات گذشته در ادامه به آن خواهیم پرداخت ( این موارد مربوط است به روند عادی و با طلاق توافقی فوری  روزه در شیراز و استان فارس انجام می شود متفاوت است ) . پس تا پایان با ما همراه باشید و در صورت نیاز پرسش خود را در بخش نظرهای مطرح کنید.

شماره تماس حقوقی: 09177872219

قانون جدید طلاق توافقی وکیل

قانون جدید طلاق توافقی وکیل

مراحل کلی طلاق توافقی چگونه است

در این دسته از دعاوی و پرونده‌ها معمولا خواهان که زوجه یا زن است به خواسته جدایی توافقی از سوی خوانده یک دادخواست را به دادگاه پیش‌کش می‌کند. پس از این موضوع به شعبه مورد نظر ارجاع می شود و کارهای قانونی مورد نیاز با نظارت قاضی رسیدگی کننده به پرونده انجام می شود و در پایان قاضی پایان رسیدگی به پرونده خانواده که در این‌جا جدایی توافقی است را اعلام و صادر می کند. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت البته باید به یاد داشت که این موارد ارتباطی به طلاق توافقی فوری  روزه ندارد و در این شیوه همگی کارها توسط   طلاق توافقی انجام می شود.

مراح انجام و مراجعات در پرونده بدون حضور وکیل

زوجین بایستی ابتدا در سامانه بهزیستی و سامانه طلاق ثبت نام کنند.حدود یک ماه بعد وقت مشاوره روانشناسی با دعوت از زوجین برای صلح و سازش اغاز می شود. پس با در نظر گرفتن دوره نوبت دهی بهزیستی و دوره روانشناسی , این دوره طلاق توافقی ,جهت مراجعه به دادگاه سه ماه به طول می انجامد.
پس از آن در دادگاه جلسات برای رسیدگی به اختلاف و طلاق توافقی , تشکیل می شود و جمعا حکم طلاق توافقی حداقل 3 تا 4 ماه به طول می انجامد.

توافقات مورد نیاز

در طلاق توافقی زوجین باید درباره مهریه ، حضانت از فرزند ، نحوه ملاقات فرزند، توافق کنند. در این میان بهتر است فرزند هر زمان بخواهد جایی باشد که به آن گرایش دارد و نباید از نظر روحی آسیب ببیند و در این سن دچار مواردی مانند استرس ، دلهره و .. شود.
صرفا زوجینی که مشکلات لاینحل و بسیار داشته و هر دو به شدت از هم کراهت دارند و با مراجعه به روانشناس مشکل آنها حل شدنی نیست و یا طلاق توافقی مصلحتی می باشد.

شماره تماس حقوقی: 09177872219

طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟

زمان طلاق توافقی را ظرف یک هفته به پایان می رسانیم : طبق مواردی که در بخش بالا اشاره شد روند انجام و مدت زمان طلاق توافقی نزدیک به 3 تا 4 ماه به صورت معمول به درازا می انجامند. در طلاق توافقی زوجین باید به این نتیجه رسیده باشند که ادامه زندگی غیر قابل تحمل است. تصمیم آنها نباید احساساتی و انی باشد. باید خانواده ها نیز به این نتیجه رسیده باشند و ادامه زندگی مشترک به مصلحت نیست.

پیش از اقدام چه باید کرد؟

باید قبلا حداقل دو دوره به روانشناس مراجعه نموده باشند. در واقع تمامی مراحلی که امکان سازش دوباره میان زن و شوهر را می تواند بالا ببرد باید انجام شود و در نهایت و در صورت عدم امکان ادامه زندگی مشترک زوجین می توانند به وکیل طلاق توافقی مراجعه کنند. در این میان امکان انجام طلاق توافقی فوری طی روز کاری وجود دارد.

توافق ها و حقوق زن و مرد در قانون جدید طلاق توافقی

در طلاق توافقی بایستی وضعیت حق و حقوق مالی زن مشخص شود. بهتر است زوجین در این موضوع توافق کنند . معمولا زن در طلاق توافقی همه یا قسمت زیادی از مهریه خود را به زوج می بخشد. اما بهتر است با توجه به شرایط طرفین یا کاملا بخشیده شود و یا اگر مرد توانایی مالی دارد تا آنجا که امکان دارد اخلاقا مهریه زن را بپردازد.

بهتر است در هر شرایطی با هم توافق کنند چرا که در صورت عدم توافق و دادن دادخواست طلاق یک طرفه آثار مخرب آن گریبانگیر هر دو را خواهد گرفت و اولین اثر مخرب آن این است که شاید نیاز باشد چند سال از عمر خود را باید در دادگاه بگذرانند. به آبرو و حیثیت طرفین آسیب می رسد، موارد دعاوی کیفری مانند جلب ، انواع چک ، کلاهبرداری و زندان امکان پذیر می شود. هر دو طرف ماجرا یعنی زوج و زوجه عصبی و پرخاشگر می شوند.

طلاق توافقی فوری در شیراز

طلاق توافقی فوری در شیراز

بخشیدن مهریه در برابر حق طلاق

گاه پیش می آید که مرد سعی می کند زن را در آستانه نابودی ببرد و با آزار دادن وی سعی کند زن را مجبور کند که مهریه را ببخشد. بعضا زن در این ماجرا دچار آسیب روانی می گردد و مهمتر از همه چندین سال از بزرگترین سرمایه خود را یعنی عمر, از دست خواهد داد. لذا بهتر است زوجین , با در نظر گرفتن انصاف و انسانیت و درک شرایط یکدیگر، با توافق در همه مسائل به‌جای طلاق یک طرفه , طلاق توافقی را انتخاب کنند.
بر این اساس یا کل مهریه یا بخشی از مهریه در برابر به دست آوردن حق طلاق بخشیده شود و در پایان امکان انجام طلاق توافقی فوری 3 تا 7 روزه وجود خواهد داشت و حکم قطعی در کوتاه ترین زمان به دست زوجین خواهد رسید.

مدت زمان اعتبار در قانون جدید طلاق توافقی

در قانون جدید طلاق توافقی مدت زمان اعتبار داشتن حکم طلاق 6 ماه پس از زمان ابلاغ رای است. در واقع زمانی که حکم طلاق از طرف زن به دفتر رسمی ازدواج و طلاق سپرده شود، اگر مرد ( شوهر ) طی زمان 7 روز از تاریخ ابلاغ در دفترخانه حضور پیدا نکند، سردفتر به زن و شوهر اعلام می کند که برای اجرا کردن صیغه طلاق و ثبت رسمی آن در دفترخانه به محل مراجعه کنند و در این میان در صورت عدم حضور زوج، صیغه مورد نظر جاری شده و ثبت می شود و در پایان به وی ابلاغ می گردد. اما اگر زوج عذری بیاورند یک بار دیگر این مراحل انجام می شود.

شماره تماس حقوقی: 09177872219

مدت زمان اعتبار گواهی عدم سازش

باید در نظر داشت که در قانون جدید طلاق توافقی مدت زمان اعتبار داشتن گواهی عدم سازش که از طرف مرجع قانونی صادر می شود 3 ماه پس از تاریخ ابلاغ آن رای است. در واقع اگر در این مدت سه ماهه گواهی عدم سازش تسلیم نشود یا کسی که آن را به دفترخانه رسمی طلاق تسلیم کرده در محل حاضر نشود و یا در موارد دیگر اقدام به عرضه مدارک مورد نیاز نکند این گواهی دیگر اعتبار نخواهد داشت و همگی توافقات که به حکم قانون هستند لغو خواهند شد. نمونه دادخواست طلاق توافقی را در پست های بعدی وبسایت در اختیار شما قرار خواهیم داد.

چه چیزهایی طبق قانون جدید طلاق توافقی باید در رای ذکر شود

طبق قانون جدید طلاق توافقی برپایه‌ی رای دادگاه درباره‌ی قانون جدید طلاق توافقی باید سه نکته الزاما قید شود که شامل این موارد است:

  • روشن شدن ارتباط زوجیت : پیش از هر چیزی باید مشخص شود که ازدواجی صورت گرفته است تا بتوان اقدام به جدایی کرد.
  • تلاش برای سازش زوجین : دادگاه و داوران دادگاه طبق قانون نیاز است که حداکثر تلاش خود را برای سازش انجام دهند و اختلاف میان زن و شوهر را از میان ببرند. اما در صورتی که این کوشش به نتیجه نرسد در رای باید آورده شود که کوشش دادگاه درباره ی سازش میان زن و شوهر به نتیجه نرسیده و …

نوشته های مشابه

10 دیدگاه در “قانون جدید طلاق توافقی و مدت زمان انجام مراحل آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *