وکیل, آموزش حقوق, وکیل کیفری

دعاوی کیفری چیست و شامل چه پرونده‌هایی می‌شود؟ وکیل

دعاوی کیفری چیست

در این مطلب با زبان ساده به موضوع دعاوی کیفری، وکیل فعال کیفری، حق الوکاله و وکالت‌نامه، هزینه دادرسی، دسته‌بندی جرایمی که شامل موارد کیفری می‌شوند می‌پردازیم. پرونده‌های کیفری را به صورت کلی می‌توان از دعاوی حقوقی جدا دانست که با جرم و مجرم سر و کار دارند و شامل حقوق جزا می‌شوند. طبیعتا برای پیگیری دعاوی کیفری نیاز است که از وکیل کیفری بهره برده شود

مشاوره حقوقی وکیل کیفری در شیراز، شماره تماس/پیامک 09177872219

© هرگونه برداشت از داده‌های این تارنما تنها با ذکر نام ای وکیلان و لینک مطلب به عنوان منبع مجاز است.

تعریف جرم و مجازات دعاوی کیفری

دعاوی کیفری مربوط به دعاوی‌‌هایی می‌‌شود که با جرم و مجرم سروکار دارند. اگر فرد مدعی باشد که حق او با رفتاری که در قانون جرم تعریف شده، تضییع شده است، این فرد باید برای دفاع از این حق، ادعای خود را به صورت دعاوی کیفری مطرح کند. اگر در نتیجه‌‌ی طرح دعاوی کیفری شما حکم محکومیت صادر شود، شخصی که محکوم شده هم باید آسیب و ضررهایی که به شما رسانده جبران کند و هم باید توسط قانون مجازات شود. طبیعتا این گونه پرونده ها با دعاوی حقوقی متفاوت است.

جرم از نظر قانون چیست

در قانون جرم رفتاری است که برای آن مجازات در نظر گرفته شده است. مجازات‌‌ها شامل حد، قصاص، تعزیر، دیه و … می‌‌شود. برای پیگیری دعاوی کیفری در مراجع قضایی شما باید برای اقامه‌‌ی کیفری خود شکوائیه تنظیم کنید.

تعریف شکوائیه، احضاریه، شاکی و متشاکی

به متن شکوائیه، شکایت گفته می‌‌شود که آن را در فرم شکوائیه می‌‌نویسند؛ در این فرم نام شاکی، آدرس و موضوع شکایت باید توسط شاکی نوشته شود. البته شکایت را می‌‌توان در برگه‌‌ی معمولی نیز نوشت. در دعاوی کیفری به کسی که شکوائیه را ارائه می‌‌کند “شاکی” و به کسی که از او شکایت شده است “مشتکی‌‌عنه یا متهم” گفته می‌‌شود. برای درخواست از فرد متهم جهت حضور در دادگاه، برگه‌‌ای به نام احضاریه فرستاده می‌‌شود.

دادرسی در دادسرا و تبدیل کیفری به حقوقی

هزینه‌‌ی دادرسی در همه‌‌ی دعاوی کیفری برابر است. از نظر مرجع قضایی صالح در رابطه با رسیدگی به شکوائیه فرد شاکی باید به دادسرا مراجعه کند، حتی اگر شکایت را در کلانتری و پیش نیروی انتظامی تنظیم کرده باشد نیز باید بعد از ثبت، آن را به دادسرا ارجاع دهد؛ بعد از انجام تحقیقات لازم با توجه به موضوع شکایت پرونده کیفری برای صدور حکم قانونی جلب به دادگاه کیفری ارجاع داده می‌‌شود.

مکان جغرافیایی برای رسیدگی به شکایت در دعاوی کیفری دادسرایی است که در آن‌‎جا جرم صورت گرفته. باید توجه داشته باشید که ممکن است فردی که از او شکایت شده است، درصدد برآید تا پرونده‌‌ی کیفری را به پرونده‌‌ی حقوقی تبدیل کند تا منافعی نصیب او شود، در چنین مواردی لازم است که حتما از یک وکیل کیفری مجرب و قابل اعتماد مشورت بگیرید. لازم است بدانید که پرونده‌‌های کیفری (مثل قتل، زنا یا رشوه خواری) حتی با پس گرفتن شکایت نیز بسته نمی‌‌شوند؛ چون بعضی از جرم‌‌ها قابل گذشت نیستند.

انواع دعاوی کیفری

اکنون که متوجه شدید دعاوی کیفری چیست باید بدانید که برای موارد زیر نیاز است که از وکیل کیفری متخصص بهره برده شود. دعاوی کیفری به انواع مختلفی قابل تقسیم است که به این شرح است:

  1. امنیت و آسایش عمومی: جرم‌‌هایی که باعث برهم‌‌زدن امنیت و آسایش عمومی می‌‌شوند؛ مثل فساد فی‌‌الارض، جعل سند، ربا، قمار، روابط نامشروع، محاربه ، شرب خمر و… .
  2. جرم بر علیه اشخاص: جرم‌‌هایی که برعلیه شخصی رخ می‌‌دهد؛ مثل آدم‌‌ربایی، توهین، نشر اکاذیب، مزاحمت تلفنی، سقط جنین، تصادفات رانندگی و … .
  3. جرم مربوط به اموال: جرم‌‌هایی که در رابطه با اموال صورت می‌‌گیرند؛ مثل کلاهبرداری، انتقال مال غیر، سرقت، خیانت در امانت، صدور چک بلامحل، تخریب و ….
  4. خانواده : جرم‌‌هایی که مربوط به افراد خانواده و روابط زن و شوهر است؛ مثل ترک نفاق، عدم ثبت نکاح و … .
  5. جرایم فضای مجازی: جرم‌‌هایی که در رابطه به فضای مجازی و سایبری رخ می‌‌دهند؛ مثل سرقت رایانه‌‌ای، جعل رایانه‌‌ای و …
وکیل کیفری در شیراز

وکیل کیفری در شیراز

مراحل رسیدگی به پرونده‌های کیفری

به پرونده‌‌های کیفری ابتدا در دادسرا سپس در دادگاه بدوی و در آخر در دادگاه تجدید نظر رسیدگی می‌‌شود. البته بعضی از پرونده‌‌ها‌‌ی کیفری در دیوان عالی کشور بررسی می‌‌شود. در دادسرا مراحل تحقیق در مورد پرونده توسط بازپرس و دادیار شروع می‌‌شود؛ در صورتی که نتیجه‌‌ی تحقیقات وقوع جرم را تایید کنند پرونده به دادگاه کیفری فرستاده خواهد شد. در دادگاه کیفری پس از بررسی پرونده رای صادر می‌‌کند.

وکیل فعال دعاوی کیفری کیست؟

وکیل کیفری کسی است که حیطه‌‌ی تخصصی کار او پرونده‌‌های کیفری است؛ اطلاعات و تجربه‌‌ی او در مورد ماهیت و قوانین و مقررات امور کیفری به قدری است که می‌‌تواند دفاعیات تخصصی لازم را در خصوص هر موضوع کیفری انجام دهد.

وکیل کیفری کسی است که در مقطع تحصیلات تکمیلی رشته‌‌ی حقوق جزا را خوانده ‌‌است. جرم شناسی، مسئولیت جرم و اصول کلی جرم از جمله مباحث کیفری هستند، که وکیل کیفری در طول تحصیل خود می‌‌خواند؛ علاوه بر این‌‌ها وکیل کیفری بر مباحثی مثل روانشناسی و شخصیت شناسی نیز تسلط دارد. مجموع این اطلاعات و دانش‌‌ها به وکیل کیفری کمک می‌‌کند تا بتواند به درستی صحت جرم و اتهام را بررسی کرده و با بی طرفی و استقلال از حق فرد شاکی دفاع کند.

از آن جایی‌که درست مطرح کردن شکایت، زمان آن و تنظیم صحیح لاحیه دفاعیه، اظهارنامه، شکوائیه و … در تعیین یک دفاع خوب و سرنوشت ساز بسیار حائز اهمیت است، در نتیجه برای انتخاب وکیلی باتجربه و مطلع باید بسیار دقت داشته باشید. دعواهای کیفری را فقط یک‌‌بار می‌شود مطرح کرد و اگر فرایند اقامه‌‌ی دعوا و رسیدگی به آن، مسیر اشتباهی را طی کند نه تنها خسارت‌‌های از قبل و ترد شده را جبران نخواهد کرد بلکه شما زمان طلایی و همچنین هزینه‌‌های دادرسی را به کلی از دست خواهید داد.

چگونگی ثبت وکالت‌‌نامه

به قرداد کاری بین وکیل و موکل وکالت‌‌نامه می‌‌گویند. موکل فردی است که تحت وکالت وکیل به دنبال پیگیری و رسیدگی به پرونده کیفری یا حقوقی خود است. وکالت‌‌نامه در سه نسخه مشابه و روی فرم مخصوص وکالتنامه تنظیم می‌‌شود. یکی از نسخه‌‌ها به دادگاه ارائه می‌‌شود، یک نسخه به موکل و نسخه‌‌ی دیگر به وکیل تعلق دارد. روی این فرم آرم کانون وکلای دادگستری به همراه شماره و سری مخصوصی چاپ شده است. علاوه بر این‌‌ها شماره پروانه‌‌ی وکیل، مشخصاتی مثل نام و نام خانوادگی، محل سکونت، پایه‌‌ی وکیل، مشخصات موکل، موضوع وکالت، حق‌‌الوکاله و … نیز روی این برگ درج می‌‌شود.

میزان حق‌‌الوکاله وکیل دادگستری

پرداخت هزینه‌‌های دادرسی و مسافرت‌‌هایی که وکیل بواسطه‌‌ی پیگیری پرونده‌‌ی موکل انجام می‌‌دهد همگی بر اساس قانون برعهده‌‌ی خود موکل است؛ این مورد در وکالت‌‌نامه ذکر شده و موکل با امضا خود را موظف به پرداخت آن می‌‌کند.

حق‌‌الوکاله در پرونده‌‌هایی که موضوع آن‌‌ها مالی است با نرخ‌‌های شش درصد، چهار درصد، سه درصد و دو درصد محاسبه می‌‌شود، مثلا تعرفه هزینه‌‌ی پرونده‌‌ای که مطالبات مالی آن تا سقف ده میلیون تومان است، شش درصد می‌‌باشد، تعرفه هزینه‌‌ی پرونده‌‌ای که مطالبات مالی آن از ده میلیون تا صد میلیون است تومان است، چهار درصد می‌‌باشد. تعرفه هزینه‌‌ی پرونده‌‌ای که مطالبات مالی آن بیشتر از صد میلیون و تا سقف پانصد میلیون تومان است، سه درصد می‌‌باشد، تعرفه هزینه‌‌ی پرونده‌‌ای که مطالبات مالی آن بالای پانصد میلیون تومان است، دو درصد می‌باشد. البته وکیل این اختیار را دارد که در قرارداد مالی جداگانه‌‌ای با موکل تنظیم کند و مبلغی کمتر یا بیشتر از تعرفه درآن از موکل بگیرد. الصاق تمبر مالیاتی و مالیات سالیانه نیز براساس قرارداد مالی محاسبه می‌‌شود.

یکی از مواردی که در تعیین مبلغ حق‌‌الوکاله و نحوه‌‌ی پرداخت آن موثر است، تعداد مراحل دادرسی است که وکیل در آن‌‌ها مراحل مربوط به پرونده را انجام می‌‌دهد. مراحل دادرسی شامل مرحله‌‌ی بدوی، مرحله‌‌ی تجدیدنظر، مرحله‌‌ی اجرای حکم و در بعضی از پرونده‌‌ها مرحله‌‌ی فرجام‌‌خواهی است. موکل می‌‌تواند اختیار پیگیری پرونده را در تمام مراحل یا فقط برخی از آن‌‌ها به وکیل بدهد.

وکیل کیفری در شیراز

مشاوره حقوقی وکیل کیفری در شیراز، شماره تماس/پیامک 09177872219

نوشته های مشابه

9 دیدگاه در “دعاوی کیفری چیست و شامل چه پرونده‌هایی می‌شود؟ وکیل

  1. احمد ضیا گفت:

    ممنون از متن جامع و کامل مخصوصا اینکه به زبان ساده بیان شده چون حقوق جزا و پرونده کیفری خیلی پیچیده هستندکلا

  2. zahra گفت:

    سلام ببخشید ایشون کار پرونده های کلاهبرداری ارز دیجیتال رو هم انجام میدن؟

    1. gardanandeh گفت:

      به صورت کلی جرایم کلاهبرداری یک روند ویژه را طی می کنند. با شماره های وکیل آقای علی دشتی که در پست درج شده است می توانید جهت مشاوره در تماس باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *