آموزش حقوق

نمونه رای دادگاه استرداد جهیزیه و مطالبه نفقه و صدور حکم طلاق

استرداد جهیزیه و مطالبه نفقه وکیل شیراز

در این پست آموزشی حقوقی به بازگویی یک رای دادگاه خانواده درباره موضوع رای صدور حکم طلاق ، استرداد جهیزیه و مطالبه نفقه خواهیم پرداخت. همچنین در این دادخواست موضوع شرایط و وظایف زن و مرد در برابر یکدیگر و موضوع حق بیرون آمدن زن از خانه با اجازه شوهر طبق قوانین اسلامی مطرح شده است. همچنین موضوع حضانت فرزند مشترک نیز در این حکم در نظر گرفته شده است. این پرونده از طریق در شیراز پیگیری شده است. پس تا پایان با ما همراه باشید.

حقوقی 09177872219

استرداد جهیزیه و مطالبه نفقه وکیل شیراز

استرداد جهیزیه و مطالبه نفقه وکیل شیراز

درخواست طلاق و استرداد جهزینه و مطالبه نقه از دادگاه

با توجه به اوراق پرونده و اظهارات خواهان مبنی بر این که حدود ۲ سال با شوهرم ازدواج کردم نوزده ماه آن را در منزل پدرم هستم و مورد تهدید و ضرب و جرح واقع شدم و گواهی پزشکی را تقدیم دادگاه نمودم و حاصل ازدواج فرزند مشترکی هست که اکنون با من زندگی می‌کند و خوانده ضمن رد ادعای خواهان اظهار داشت همسرم محرم اسرار کارهای من نبوده است خسارت مالی زیادی وارد نموده و پاسپورت را مخفی و از تحویل آن خودداری می‌کند.

زوجین دادخواست‌های متعددی علیه همدیگر مطرح مدت‌های طولانی جدای از هم زندگی می‌کنند که اگر حقوق زوجین رعایت شوند و وظایف و تکالیف آن‌ها روشن گردد هیچ‌گاه اختلاف و نگرانی سبب پاشیدگی شیرازه زندگی نمی‌گردد. ( موضوع انواع طلاق )

وظیفه زن و شوهر در قرآن

قرآن مجید می‌فرماید مردان کارداران و سرپرستان بانوانند به سبب امتیازاتی که بین آن‌ها (مانند شجاعت و سیاست و سخاوت) برقرار کرده و مردان از اموال خود انفاق می‌کنند و (گذشته از پرداخت مهریه تمام مخارج زن و خانواده به عهده مردان است بنابراین زنان دوگونه‌اند زنان نیک‌خو که شوهران خود را فرمان‌بردارند نگه‌دار عفت و پاکدامنی خود هستند. سبب آنچه خداوند آن‌ها را نگه داشته و تفضل کرده است و دسته دیگر زنانی را که نگران نشوز و نافرمانیشان هستند در مرحله پند و اندرزشان دهید، چنانچه مثمر ثمر نیافتد بستر از آنان جدا کنید و چنانچه باز هم سودمند واقع نشد در مرحله سوم آن‌ها را تنبیه نمائید در این حال اگر از شما اطاعت کردند بهانه نگیرید و راهی برای متهم و تجاوز مجویید که خداوند از هر چیز بالاتر و برتر است و اگر از ناسازگاری و اختلاف زن و شوهر بیم دارید داوری از سوی خانواده هر دو داوری از سوی خانواده زن برگمارید تا اگر در دل اصلاح و آشتی خواهند خداوند میان آن‌ها همبستگی برقرار سازد و خداوند دانا و همیشه آگاه است (سوره نساء- 34 – 45

بیرون رفتن زن از خانه بدون اجازه شوهر

و زن باید از شوهر خود در امور زناشوئی تمکین و داشته باشد یا بدون اجازه همسر از منزل بیرون نرود هرچند برای دیدار خانواده‌اش باشد و زن با داشتن همسر دستوری برای پرداخت صدقه – بخشش – و نذر ندارد مگر با اجازه وی البته در مورد حج و زکات رسیدگی به پدر و مادر و صله رحم اجاره شوهر لازم نیست و مرد باید وسائل خوراک و پوشاک همسرش را فراهم کند. نسبت به کارهائی که همسرش ندانسته انجام دهد گذشت داشته باشد با وی خوشرویی کند و برایش روی د رهم نکشد تنها وی را مهجور رها نسازد و سایر حقوق دیگر که باید رعایت نماد بدیهی با رعایت مقررات احکام اسلام زندگی همیشه شیرین و تفاهم همیشه برقرار خواهد بود.

حقوقی 09177872219

بذل مهریه

و داواران در این مرحله توفیقی در جهت صلح و آشتی بین زوجین بدست نیاوردند و شهود خواهان ادعای وی را به صورت ثبتی تأئید نمودند لذا دادگاه به استناد ۱۱۳۰ قانون مدنی و به منظور جلوگیری از عسر و حرج خواهان که ادامه زندگی با وصف موجود موجب مشقت شدید می‌باشد حکم بر الزام زوج به طلاق زوجه صادر و اعلام می‌دارد «در صورت صدور حکم و قطعيت آن پس از ابلاغ به مدت ده روز نسبت به اجرای حکم دادگاه اقدامی ننماید زوجه از طرف دادگاه وکیل در توکیل با مراجعه به یکی از دفاتر رسمی طلاق با بذل قسمتی از مهریه مافي القباله (20 عدد سکه بهار آزادی) و قبول بذل خود را مطلقه سازد و طلاق از نوع خلع خواهد بود و در مورد مطالبه نفقه معوقه با توجه به گذشت خواهان قرار ابطال دادخواست صادر و اعلام می‌گردد

استرداد جهیزیه

در مورد استرداد جهیزیه ( استرداد جهیزیه و مطالبه نفقه ) نظر به اینکه على‌الاصول جهیزیه را که زوجه به منزل شوهر می‌برد امانت در دست تا امانتاً مسترد دارد بلکه اثباتی است که زوجین به صورت اباحه از آن استفاده می‌نمایند و هر وقت زوجه بخواهد می‌تواند ببرد یا هرگونه تصرفی در آن‌ها بنماید و لذا دادگاه دعوی خواهان را ثابت تشخیص حكم براسترداد اموال مذکور خواهان را صادر و اعلام می‌دارد و در مورد دادخواست آقای —— .. به طرفیت همسرش به خواسته تمکین و اعسار از پرداخت هزینه دادرسی با عنایت به اوراق پرونده و دادنامه صادره موجبی برای رسیدگی و صدور حکم نبوده و محکوم به رد است و حضانت فرزند مشترک تا دو سال پس به عهده مادر و سپس با پدر خواهد بود رأی صادره حضوری و پس از ابلاغ به طرفین خواهد بود.

حقوقی 09177872219

رای دادگاه

رأی شعبه دادگاه تجدیدنظر استان … در تائید رأي فوق الذكر: تاریخ…. – شماره دادنامه: —— مرجع رسیدگی: شعبه ششم دادگاه تجدیدنظر استان …

رأی: در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای —-. از دادنامه شماره ******5 صادره از شعبه —-دادگاه عمومی —–نظر به این که (یری الشاهد مالا يرى الغائب) دادگاه محترم بدوی برایش عسر و حرج تجدیدنظرخوانده ثابت شده است و گواهی پزشکی و شهادت شهود هم حکایت از این معنی دارد بنا به مراتب دادنامه طبق مقررات صادر گردید و اعتراض موثری که متکی به دلیل باشد اقامه نشده است لذا با رد اعتراض دادنامه موصوف عیناً تائید و استوار می‌گردد.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “نمونه رای دادگاه استرداد جهیزیه و مطالبه نفقه و صدور حکم طلاق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *