آموزش حقوق

شرایط قانونی دادخواست مجوز ازدواج مجدد به دلیل عدم تمکین

قانون و شروط ازدواج مجدد مرد

ازدواج مجدد به علت عدم تمکین و شرایط آن در نمونه دادخواست مجوز ازدواج مجدد ، توضیحات مذکور بر اساس قوانین موجود تا هجدهم مهرماه سال نود هشت تنظیم شده است. باید توجه داشت که بسته به قوانین جاری کشور باید این موارد مورد بررسی قرار گیرد. در این پست آموزشی که دادخواست ازدواج مجدد شرح داده شده به موضوع شرایط مهم طلاق و ازدواج مجدد و البته موضوع نمونه دادخواست ازدواج مجدد می‌پردازیم.

شرایط قانونی ازدواج مجدد برای مرد متاهل

  1. رضایت همسر اول
  2. نداشتن قدرت همسر اول برای انجام وظیفه‌های زناشویی
  3. عمدم تمکین زن از شوهر خود
  4. داشتن بیماری جنون و دیوانگی و بیماری‌های درمان ناپذیر
  5. محکوم شدن زن به حبس و زندان بیش از شش ماه
  6. درگیر بودن زن به هرگونه اعتیاد زیان آور
  7. ترک خانه و زندگی خانوادگی از سوی زن بدون اجازه شوهر
  8. عقیم بودن و مشکلات در فرزند آوری از سوی زن
  9. حضور نداشتن یا گم شدن زن برای مدت طولانی

درخواست طلاق از طرف زن به دلیل ازدواج مجدد مرد

برگرفته از قوانین در صورتیکه مرد بدون اجازه از دادگاه یا همسر خود اقدام به ازدواج مجدد نماید زن می‌تواند با اثبات این موضوع در دادگاه، دادخواست طلاق بدهد و درخواست طلاق نماید. البته قوانین مستند جهت دادخواست طلاق از طرف زوجه در فروض مختلفی می‌تواند طرح شود و مواد مستند آن متعدد و متفاوت است

قانون و شروط ازدواج مجدد مرد

قانون و شروط ازدواج مجدد مرد

شروط دوازده گانه ازدواج

در صورتی‌که مرد در سند ازدواج شروط دوازده گانه را امضا نموده باشد و شوهر بدون اجازه از همسر اول اقدام به ازدواج نماید، همسر اول می‌تواند به استتناد همین شروط دوازده گانه ، بند دوازده این شروط و ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی از دادگاه تقاضای طلاق کند چرا که در یکی از این شروط دوازده گانه آمده در صورتی‌که مرد بدون اجازه از همسر خود ازدواج نماید همسر اول می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند و زن در واقع وکیل در طلاق می‌شود. حال در صورتی‌که مرد این شروط دوازده گانه را قبلا در سند ازدواج امضا نکرده باشد ؛ و احیانا ازدواج مجدد کند زن می‌تواند به استناد شرایط عسر و حرج مطابق با بند ۸ ماده ۱۰ قانون حمایت خانواده مصوب ۵۳ از دادگاه تقاضای طلاق کند.

اگر مرد شروط دوازده گانه را در سند ازدواج امضا کرده باشد و بدون اجازه از همسر خود ازدواج مجدد کند زن می‌تواند تقاضای به استناد همین شروط دوازده گانه تقاضای طلاق کند البته صرفا در همین خصوص طبق رای وحدت رویه هم عقد دائم را شامل می‌شود و هم عقد موقت را؛ توجه به این نکته ضروریست فقط در همین خصوص رای وحدت رویه برای تمام دادگاه‌ها لازم الاتباع و قابل اجراست ؛ در صورت نیاز به مشاوره و سلطه بیشتر به موارد حقوقی توضیح داده شده بهتر است متخصص موضوع را پیگیری نمایید، چرا که مباحث برای افراد غیر حقوقی قدری پیچیده بوده و ممکن است پس از سال‌ها پرونده آنها در دادگاه بی‌نتیجه بماند چرا که ممکن است بدوا را ه را اشتباه انتخاب کرده باشند.

مجازات عدم ثبت ازدواج مجدد مرد

مطابق با ماده ۴۹ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ اگر مرد ازدواج دائم را ثبت نکند) برای این اقدام مجازات در نظر گرفته شده است و ممکن است تا یک سال زندان محکوم شود ؛ یعنی در واقع علت مجازات ، عدم ثبت عقد دائم است؛ مجوز ازدواج مجدد دارای شرایط ویژه است.

ثبت ازدواج در حال حاضر تا تاریخ نوشتار این متن ۱۸ . ۶ .۹۸ جرم نیست و مجازاتی ندارد ولیکن همسر اول میتواند در صورتی‌که بدون اجازه یا بدون حکم دادگاه؛ شوهر این اقدام را نموده باشد تقاضای طلاق کند؛ در صورتیکه مرد بخواهد ازدواج مجدد کند بایستی از همسر خود اجازه داشته باشد و یا مطابق با ماده ۱۶ قانون حمایت خانواده مصوب سال ۱۳۵۳ دادخواستی به دادگاه ارائه دهد و دلایل خود را مطابق با موارد ذکر شده در این قانون شرح دهد . در صورت اثبات دلایل مذکور و در چهارچوب این قانون اجازه ازدواج مجدد به مرد داده می‎شود.

مطابق با رای وحدت رویه شماره ۷۱۶ تاریخ ۲۰ . ۷. ۹۸ در صورتیکه اجازه ازدواج مجدد طبق حکم دادگاه به مرد داده شود و علت این اجازه نیز ناشی از نشوز زن ( عدم تمکین زن ) باشد ،قطعا بعدا زن نمی‌تواند به استناد شروط دوازده گانه شرح داده شده در متن ، تقاضای طلاق کند.

مجوز ازدواج مجدد به دلیل عدم تمکین عقدنامه

مجوز ازدواج مجدد به دلیل عدم تمکین عقدنامه

زن ناشزه چیست؟

البته زن ناشزه تعریف خاص حقوقی دارد و به این معنی نیست که به هر دلیلی که مرد از طرف دادگاه اجازه ازدواج مجدد را اخذ کند ، زن نتواند به استناد شروط دوازده گانه تقاضای طلاق کند بلکه در شرایطی در صورتی که حتی احازه ازدواج مجدد از طرف دادگاه نیز صادر شده باشد ، زن می‌تواند به استناد شروط دوازده گانه امضا شده توسط زوج در سند ازدواج ،تقاضای طلاق کند!! از جمله اینکه هنگامی‌که اجازه ازدواج مجدد توسط دادگاه به علت جنون زن یا بیماری صعب العلاج زن و یا …. باشد.

لذا معنی ناشزه در قانون محدود هست و می‌توان گفت زن ناشزه به زنی گویند که به صورت عمدی و خلاق قانون از همسر خود تمکین نمیکند ، که البته اینکه زن ناشزه است یا خیر بایستی توسط دادگاه اثبات گردد و دلایل بایستی موجه و مورد حمایت قانون‌گذار باشد. البته جهت توضیحات مشروح ؛ و توجیح بیشتر بهتر است متخصص طلاق در این خصوص مشاوره وجهت اطمینان بیشتر پرونده خود را در بهترین شرایط حقوقی توسط وکلا پیگیری نمایید چراکه در آینده این موارد طبیعتا در صورت عدم توافق دو طرف ممکن است به طلاق یک طرفه یا دریافت مهریه ، نفقه و درگیری های مربوط به حضانت فرزندان و.. یا طلاق توافقی فوری یا معمولی بیانجامد.

نمونه دادخواست مجوز ازدواج مجدد به دلیل عدم تمکین

با درود – احتراماً به استحضار می رساند:

مجوز ازدواج مجدد: دادگاه محترم اینجانب برپایه‌ی عکس مصدق عقدنامه شماره *** در تاریخ ***** در دفترخانه به شماره‌ی **** در شهر **** با شخص خوانده عقد ازدواج دایم را عقد نموده ایم . نتیجه این زندگی مشترک که **** به طول انجامیده است شمار **** فرزند است. خوانده برای مدت زمان طولانی *****، بی دلیل که طبق قوانین یا شرع باشد خانه را ترک نموده و اجازه ای از بنده گرفته اند.. بنده بارها و بارها مراجعه نموده و طبق قانون اظهارنامه به شماره‌ی ***** در تاریخ *** برای خوانده فرستاده ام که با این وجود همچنان ایشان عدم تمکین نموده اند. خوانده در پایان برپایه‌ی دادنامه شماره******* در تاریخ**** محکوم به انجام تمکین شدند اما بدون توجه به حکم صادر شده حاضر به تمکین و انجام وظیفه قانونی و شرعی خود د برابر اینجانب نیستند. با این موضوعات پیش آمده من دچار عسر و حرج شده و ادامه این وضعیت و شرایط برای اینجانب قابل دنبال شدن نیست. درنتیجه با توجه به وضعیت کنونی و خواسته و به استناد بند ۳ ماده ۱۶ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۵۳ درخواست صدور حکم به استناد ازدواج مجدد به انضمام همگی خسارات و هزینه دادرسی را دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *