آموزش حقوق

دعوت به تمکین از طرف زوج و عدم اثبات دلایل طلاق

دعوت به تمکین وکیل خانواده شیراز

در این متن آموزش حقوق خواهیم خواند: موضوع خانوادگی دعوت به تمکین از ناحیه زوج و عدم اثبات یکی از دلایل طلاق از ناحیه زوجه : در این لایحه زوج درخواست تمکین از زوجه نموده ، که در صورتی‌که رای به نفع زوج صادر شود، زوجه نمیتواند یک‌طرفه طلاق را درخواست کند و ضمن اینکه اگر تمکین نکند نفقه هم به او تعلق نمی گیرد. این پرونده دعاوی خانواده در شیراز توسط وکیل خانواده پیگیری شده و مهریه و نفقه موضوع حاشیه ای بوده است.

دعوت به تمکین وکیل خانواده شیراز

دعوت به تمکین وکیل خانواده شیراز

تمکین و نفقه در عقد دائم و موقت

طبق قوانین اسلامی زن در برابر جاری شدن صیغه عقد می تواند پس از رسمی شدن ازدواج خود از مردم درخواست نفقه کند. مرد نیز در برابر می تواند از همسر خود درخواست تمکین کند. به این معنا که زن در برابر دریافت نفقه باید نیازهای زناشویی مرد را برطرف کند. به این موضوع در حقوق تمکین می گویند. دادخواست تمکین در چنین زمان هایی است که از طرف مرد در دادگاه مطرح می گردد. با انجام عدم تمکین طبق قوانین اسلامی

  1. زن دیگر حق دریافت نفقه ندارد مستند به قانون مدنی 1108 مدنی
  2. به دست آوردن اجازه ازدواج مجدد به دلیل عدم تمکین برای مرد طبق قوانین مواد 16 و 17 حمایت از خانواده تصویب شده در 15 بهمن 1353 جمهوری اسلامی ایران ( با اجازه دادگاه )
  3. مرد می تواند دعوی طلاق را در دادگاه مطرح کند.

زن ناشزه و عدم تمکین

باید پیش از هر چیز از قانون و موضوع تمکین و حق تمکین آگاه بود. برپایه‌ی ماده‌ی 1107 قانون مدنی ایران نفقه شامل مواردی مانند نیازهای مشخص و متعارف زن مانند خانه، پوشاک، خوراک و لوازم خانه و هزینه های درمانی و بهاداشتی است که باید حتما توسط مرد یا زوج تامین گردد. این موضوع را باید در نظر داشت که در ققد منقطع زن حقی برای نفقه ندارد به جز اینکه شرط شده باشد و یا عقد مورد اشاره بر پایه‌ی آن جاری شده باشد. به صورت کلی شامل زنی می شود که به عقد دائم در آمده باشد و در موضوع ازدواج موقت زن دارای حق نفقه نیست مگر اینکه توافق شده باشد.

این واژه حقوقی که کمی عجیب و غریب به نظر می رسد در واقع به مرد یا زنی گفته می‌شود که حقوقی که بر وی واجب است و وظیفه شرعی او است را در برابر همسر خود انجام ندهد. این نشوز و نافرمانی می تواند از سوی زن باشد و طبق قانون اسلام مرد باید در زمینه‌ی اطلاح آن طی مراحلی بکوشد. یک نکته مه اینکه تمکین در اقامتگاه همیگشی باید باشد. یعنی طبق قوانین اسلامی زن برای دریافت کردن نفقه باید در خانه شوهر خود زندگی کند مگر اینکه موارد استثنا وجود داشت باشد.

لایحه دعوت به تمکین شوهر توسط وکیل

با سلام
احتراما به وکالت از ناحیه آقای …، به استحضار می رسانم؛
موکل در تاریخ … به موجب سند نکاحیه شماره …دفتر ازدواج شماره … شیراز ، خوانده محترم را به عقد و زوجیت خود درآورده است، حسب اظهارات موکل و مدارک موجود، ایشان هیچ‌گونه تمکینی از موکل ندارد و علی رغم تمایل شدید موکل به حضور در منزل مشترک، متأسفانه خوانده محترم به کرات از طریق ارسال پیامک، تهدید نموده که در صورت حضور موکل در منزل مشترک ( که از ناحیه شخص زوج و با تمامی امکانات لازم برای زندگی فراهم گردیده است) ، در پی افسردگی اقدام به خودکشی می نماید.

همچنین پیامک‌هایی که حکایت از سوء معاشرت با موکل و دربردارنده تنفر از ایشان می‌باشد برای موکل ارسال نموده و از ایفای تکالیف زناشویی و تمکین عام و خاص از زوج استنکاف می‌نماید فلذا با عنایت به مراتب امر، از محضر آن مقام محترم تقاضای رسیدگی موضوع و اتخاذ تصمیم شایسته در خصوص حسن معاشرت زوجه با موکل و الزام به تمکین از ایشان جهت حفظ بنیان زندگی مشترک، حسب مقررات قانونی مربوطه را داریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *