وکیل, دعاوی ثبت احوال

حذف نام همسر از شناسنامه و ثبت احوال وکیل

بررسی قوانین و معرفی وکیل ثبت احوال

در این جستار ( مطلب ) به قانون حذف نام همسر از شناسنامه و قوانین موجود درباره‌ی حذف نام همسر و فرزندان از شناسنامه خواهیم پرداخت. همچنین به معرفی وکیل جهت مشاوره حقوقی پایه در شیراز و شهرهای استان فارس جهت پیگیری مراحل پاک کردن نام همسر پس از طلاق از شناسنامه خواهیم پرداخت. در نتیجه در صورتی که نیاز به مشاوره حقوقی تعویض شناسنامه یا وکیل امور ثبت احوال در شهر شیراز و استان فارس دارید با شماره تلفن‌هی دفتر درج شده در همین پست در تماس باشید و اگر نیاز به بررسی قوانین مورد اشاره داشتید تا پایان این جستار با ما همراه باشید.

اکیدا توجه داشته باشید عناوینی مانند وکیل متخصص یا بهترین وکیل یا .. کاملا نادرست است

تعویض شناسنامه بعد از طلاق و امور ثبت احوال شیراز

موضوع حقوقی حذف نام همسر از شناسنامه تا اندازه‌ای یک مورد حقوقی به‌شمار می‌آید. کسانی هستند که پس از جدایی و طلاق ( حال طلاق یک طرفه یا طلاق توافقی از طریق وکیل خانواده ) خواستار پاک کردن اسم زن یا شوهر از شناسنامه‌ی خود هستند. طبیعی است که که یک زوج پس از جدایی چندان دوست ندارند که نام همسر پیشین خود را در برگه‌ی شناسنامه‌ی خود ببینند و خاطرات تلخ گذشته برای آن‌ها دائم تکرار شود. یا در مواردی این موضوع از نظر اجتماعی برای ایشان آزاردهنده است.

برپایه‌ی قانون اگر کسی همسر خود را متارکه کرده است، در هنگام گزینش همسر دوم و ثبت کردن ازدواج به صورت رسمی و ثبت نام وی در شناسنامه‌اش می‌تواند از طریق اداره ثبت احوال اقدام به حذف نام زوجه یا زوج اول خود نماید. در واقع تشکیل خانواده یکی از ارکان اصلی به‌زیستی در جامعه است و قانون‌گذار کوشیده است در چنین مواقعی از مرد و زن حمایت کند.

حذف نام زن از شناسنامه شوهر

این موضوع یعنی پاک کردن اسم زن از شناسنامه مرد امکان‌پذیر است. یعنی اگر شخصی ( مرد ) با همسر خود ( زن ) متارکه کرده باشد با گزینش همسر دوم می‌تواند به صورت شخصی یا با سپردن پرونده خود به وکیل امور ثبت احوال اقدام به پاک کردن نام همسر اول از شناسنامه‌ی خود کند. اما این کار شرایط ویژه‌ای دارد که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد ( البته باید توجه داشت که بهره گیری از مشاوره حقوقی امور ثبت احوال بدون شک می تواند امکان به نتیجه رسیدن پرونده موکل ایشان بالاتر خواهد بود) :

  • حذف نام همسر از شناسنامه به شرطی امکان پذیر است که شخص همسر دوم را برگزیده باشد و به صورت رسمی نام وی در شناسنامه ذکر و ثبت شده باشد. یعنی انتخاب و معرفی کرده آن به مراجع قانونی کافی نیست.
  • پاک کردن نام همسر نخست از شناسنامه‌ی مرد یا زن در صورتی انجام می‌پذیرد که ازدواج دوم صورت پذیرفته باشد. طبیعی است که ازدواج و زناشویی یک امر به شدت خصوصی بوده و این کار ممکن است یک زندگی را نجات دهد و از بار روانی بر دوش زن و شوهر بکاهد.

پاک کردن نام مرد از شناسنامه زن

برپایه‌ی آن‌چه پیش‌تر خواندید حذف کردن نام زوج از شناسنامه‌ی زن نیز امکان پذیر است. یعنی زن نیز می‌تواند اگر جدایی در دوران عقد انجام شده باشد و دوشیزه بودن زن یا همان زوجه برپایه‌ی احکام قضایی و سند طلاق و محاکم قضایی و دادگاه قابل ثابت کردن باشد این امر امکان پذیر است. در این میان بهتر است که حتما کار از طریق مشاوره حقوقی امور ثبت احوال و مسائل ثبتی انجام شود تا امکان حصول نتیجه بالاتر برود.

حذف نام همسر فوت شده

در صورت مرگ زن یا مرد و به اصطلاح یکی از طرفین ازدواج زوج یا زوجه، اگر همسر فوت کند و اگر ازدواج بعدی ثبت شود، زن یا مرد می‌توانند با سپردن پرونده خود به وکیل امور ثبت احوال یا مراجعه به ادارات ثبت احوال برای پاک کردن نام همسر فوت شده از شناسنامه اقدام نماید.

مشاوره امور ثبت احوال و اصلاح شناسنامه در شیراز


مدارک لازم برای حذف نام همسر از شناسنامه – حذف نام زوجه از شناسنامه – شناسنامه المثنی و حذف نام همسر