Uncategorized

وکیل کیست و مفهوم آن چیست ؟

وکالت وکیل برای موکل

اگر بخواهیم وکیل و از آن گسترده‌تر یعنی وکالت را تعریف کنیم باید به سراغ قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران و ماده‌ی شماره‌ی 656 برویم. با عقد قرارداد یا انعقاد عقد وکالت میان دو تن، وکیل در برابر موکل و موکل در برابر او دارای حق و وظیفه می‌شود. این دو سوی ماجرا دارای روابط و پیوندهای حقوقی و مسئولیت می‌شوند که در برابر یکدیگر و به صورت متفاوت است.

علی دشتی وکیل پایه یک دادگستری 09177872219

در قانون اساسی به گونه‌ی ساده شده وکالت چنین تعریف شده است:

وکیل وکالت

وکیل وکالت

«وکالت عقدی است که بموجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را بر انجام امری نایب خود قرار می دهد»

واژه‌ی وکالت در معنا و در واژه‌نامه دارای معنی واگذاری و سپردن است. این یک واژه‌ی عربی و غیرپارسی است و همان معنی واگذاری و تفویض را می‌دهد. از دید حقوقی وکالت یک پیمان‌نامه یا عقد قانونی و رسمی است که در پی آن یکی از طرفین و سوهای ارتباط سوی دیگر ماجرا را از طرف خود نماینده و وکیل می کند.

تعریف انواع وکالت

وکالت و دادن نمایندگی و واگذاری و سپردن پرونده و دعاوی و مسائل حقوقی به وکیل در طی عقد قرارداد در انواع و گونه‌های مختلف است. ما در این بخش به سادگی و کوتاهی به این گونه‌ها می‌پرددازیم.

وکالت مطلق

در این گونه از وکالت، موکل شخصی را ( برای نمونه وکیل پایه یک دادگستری ) را برای همگی کارها و دعاوی و پرونده‌های حقوقی خود می‌کند. از دسته این وکالت ها می توان به امور اداری و مالی و دارایی و خرید و فروش و پرداخت هزینه‌های خانواده و اشاره کرد.

وکالت مقید موکل

در این گونه از وکالت شیوه ی وکالت و اختیارات به گونه‌ی آشکار مشخص و روشن است و تنها در همین موارد معین می‌تواند دخالت داشته باشد. مانند خرید خانه یا فروش خودرو.

علی دشتی وکیل پایه یک دادگستری 09177872219

حدود و اختیارات در وکالت اشخاص

یک وکیل برپایه‌ی قانون اسای یعنی مفاد ماده 663 قانون مدنی نمی‌تواند بیرون از اندازه و حدود وکالت خود کاری انجام دهد و در این زمینه اختیارات محدود دارد.

موارد و مشخصات وکالت

اگر به گونه‌ی چیکده و خلاصه بخواهیم بگوییم باید مورد وکالت را چنین تعریف کنیم که:

مورد وکالت نباید از دسته گزینه‌هایی باشد که قانون مباشرت شخص اصلی را در آن نیاز می‌داند. برای نمونه وکالت در سوگند خوردن و..
وکالت باید روشن و آشکار باشد و اختیارات قانونی وکیل محدود است. برای نمونه وکالت مطلق به امور اداری و تصرفات مادی و مالی فروبسته و محدود می شود.
باید دانست که وکالت در ازدواج یا طلاق یک موضوع حقوقی است ولی وکالت در پرداخت پول مالیات یا قبض مبیع یک موضوع و مورد مالی و مادی است.

وکالت در توکیل در عقد قرارداد

وکالت دادن وکیل در موضوعی که خود در ان وکالت دارد به دیگری، یعنی وکالت در توکیل نیاز به روشن بودن و اشاره ی آشکار دارد. برای نمونه در طلاق و طلاق توافقی اگر زوجه قصد داشته باشد وکالت در طلاق را از طریق وکیل طلاق پی گیری کند، تنها بایسته است که وکالت در توکیل را از سوی زوج در اختیار داشته باشد.

گزینش وکیل فعال

برای نمونه هر کدام از این دسته ها جداگانه هستند و می توانند شامل هر یک از وکلا باشند:

دیه تصادفات و دیه بیمه و ضرب و جرح
امور ملکی و ارث و دارایی
خانوادگی وکیل طلاق و طلاق توافقی و مهریه و نفقه
وکیل چک و سفته و قراردادهای تجاری
جرائم مواد مخدر
مشاور حقوقی

وکلای پایه یک دادگستری در شیراز

علی دشتی وکیل پایه یک دادگستری 09177872219

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *