دعاوی طلاق و خانواده, مشاوره حقوقی

معایب ازدواج در سنین پایین دخالت خانواده، پشیمانی و عدم رشد عاطفی

ازدواج در سنین پایین

ازدواج در سنین پایین در برخی از نقاط کشورمان ایران به صورت سنتی هم‌چنان انجام می شود. این موضوع گاه با قوانین جاری کشور نیز در تضاد است و در سنی پایین تر از چیزی که قانون اسلامی در نظر گرفته است نیز انجام می شود! مناطقی که اولویت ها با قومیت و مذهب است این‌گونه موارد پُرشمارتر است. بدبختانه این موضوع به ویژه در رابطه با زنان و دختران وجود دارد و باید پذیرفت که ازدواج در سن کم بدون داشتن توانایی درک و دریافت پرسمان‌های زندکی برای دو سوی ماجرا یعنی و زن و شوهر ایجاد مشکل می کند و بارها شاهد بوده‌ایم که طرفین دچار مشکل شده‌اند.

این باعث می شود همگی موفقیت‌ها یا عدم موفقیت‌های فرزندان در چشم خانواده در موضوع ازدواج خلاصه شود. دختران یا پسرها که هنوز به رشد صد در صدی ذهنی و مغزی و یا حتی مواردی مانند تجربه در زمینه های فرهنگی، احتماعی، اقتصادی و عاطفی نرسیده اند، بدون شک توانایی تشکیل زندگی مشترک را ندارند و این موضوع در آینده باعث خواهد شد به اهدافی که مد نظر داشته اند نرسند.

ازدواج در سن کم

ازدواج در سن کم

انتخاب نادرست همسر در ازدواج در سنین پایین

نکته مهم تر اینکه به دلیل ناپختگی و عدم تجربه کافی، معمولا انتخاب ها ( اگر انتخابی در کار باشد! ) درست از آب در نمی آید. به این معنا که هنوز به دلیل عدم رشد کافی سلول های مغزی، کودک به رشد عاطفی نرسیده است. پس با یک ازدواج در سنین پایین می تواند در آینده و پس از گذر از دوران نوجوانی، پشیمانی به وجود آید. این طبیعی است چرا که پس از دوران نوجوانی و جوانی افکار و اندیشه ها و دغدغه های اشخاص تغییر می کند.

تشکیل خانواده در سن کم

می توان این را گفت که دیگر رسم ازدواج در سنین پایین آرام آرام، کم‌رنگ شده است اما متاسفانه هنوز در مناطق جنوبی کشور از جمله در استان سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، خوزستان در میان مردمانی که همچنان به صورت عشیره ای و قبیله ای زندگی می کنند این رسم پابرجا است. برخی از خانواده ها نیز در مناسق دیگر کشور و در هر جای دیگری از کشور نیز به دلیل باورها و ارزش های قومی یا… فرزندان خود را ( معمولا دختران ) را در سن کم به خانه‌ی بخت می‌فرستند.

واقعیت این است که نباید در آغاز نوجوانی و جوانی، فرزندانی که هنوز به رشد عقلی و عاطفی و اجتماعی نرسیده اند را ناچار به ازدواج کرد. نکته مهم رشد عقلی است و نه رشد جسمی. گاه پیش می آید که رشد جسمی یک کودک را به عنوان معیار برای زمان ازدواج در نظر می گیرند. این برپایه‌ی پژوهش ها درست نیست. به نظر می رسد برپایه‌ی برخی پژوهش ها در 18 و برخی دیگر از پژوهش ها در سن 21 سالگی مغز انسان به حداکثر رشد خود می رسد. در این میان تجربه‌ها نیز می تواند در این مدت تا اندازه ای به یاری اشخاص برای تشکیل یک زندگی مشترک موفق آید. نکته مهم دیگر مشکلاتی است که در هنگام بچه‌دار شدن زن در ازدواج در سن کم پیش می آید.

اختلافات زندگی مشترک زن و شوهر

ناخرسندی‌های زوجین که می‌تواند منجر به جدایی و طلاق یا دعاوی کیفری و حقوقی شود شامل این موارد است: نداشتن تفاهم در مسائل گوناگون زندگی مشترک، نبود ارتباط نزدیک و صمیمی ، کوشش یکی از زوجین برای چیرگی بر دیگری ( معمولا مرد در ازدواج در سنین پایین ) ، خودداری از گفتگو و مطرح کردن دوستانه ی مشکلات ، وجود حسادت های گوناگون ، دخالت منفی خانواده ها در امور زندگی ، وجود استرس کاری ، نگرانی های مالی و اقتصادی و…

ازدواج زختران در سن کم

ازدواج زختران در سن کم

مشکلات مالی عامل طلاق

بارها شنیده‌ایم که نبود روابط زناشویی مناسب میان زن و مرد یکی از عوامل مهم طلاق در ایران است. این درست است اما یکی از دیگر موارد بسیار مهم در ایجاد جدایی، مشکلات مالی و اقتصادی است. در نظر بگیرید که درآمد مورد نظر گذران زندگی ناکافی باشد و به اندازه‌ی میزان تورم در کشور افزایش پیدا نکند. این موضوع در درازمدت ایجاد تنش خواهد کرد و در نهایت زوجین برای دفاع از حقوق خود به وکیل خانواده ، وکیل طلاق توافقی ، وکیل مهریه مراجعه خواهند کرد و به جای حل مشکلات به صورت منطقی با یکدیگر به قوه‌ی قهریه روی می‌آورند.

دخالت خانواده ها در کار زن و شوهر

در این میان پس از ازدواج در سنین پایین، اگر این مشکلاتی که در بالا اشاره کردیم پیش آید خانواده به صورت خیرخواهانه ( در بیش‌تر مواقع ) اقدام به دخالت می کنند. در واقع به دلیل سن پایین زن و شوهر، خانواده ها خود را محق می دانند که در این امور دخالت کنند. در صورتی معمولا این کار اشتباه است و چنین مواردی باید توسط مشاور خانواده یا مشاوره حقوقی انجام شود که دارای تخصص است. اما قصد خانواده ها معمولا راهنمایی زوجین است و زوج های جوان به ممکن است که به این موضوع عادت کنند. در هر صورت این یکی دیگر از معایب ازدواج در سنین پایین به شمار می آید.

ازدواج در سنین پایین

ازواج در سنین پایین

موثرترین عامل ازدواج در سنین پایین

  • فشارهای اجتماعی و خانواده جهت زودتر ازدواج کردن کودکان ( مخصوصا زنان و دختران )
  • مشکلات اقتصادی خانواده ها و عدم توانایی برای کسب درآمد جهت تحصیل، خورد و خوراک و پوشاک…
  • مشکلات فرهنگی در مناطق خاص کشور و باورهای نادرست برای افزایش جمعیت در مناطق قومی و مذهبی خاص
  • داشتن دیدگاه های رمانتیک غیر واقعی
  • گریز از مشکلات فردی، روحی، روانی و اجتماعی
  • تحریک جنسی و بارداری در روابط نامشروع

1 دیدگاه در “معایب ازدواج در سنین پایین دخالت خانواده، پشیمانی و عدم رشد عاطفی

  1. مهدی گفت:

    مطالبتون بسیار عالی و مفید بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *