آموزش حقوق, وکیل ملک

نمونه رای دعاوی ملکی و وکیل ملک در شیراز

وکیل ملک در شیراز

در این جستار ( مطلب ) به موضوع وکیل ملک در شیراز و استان فارس و البته ارائه یک نمونه رای دادگاه در زمینه مطالبه ملک و زمین که توسط وکلای پایه یک دادگستری این دفتر وکالت پیگیری شده است پرداخته‌ایم. در صورتی که شما نیز درگیر پرونده مربوط به املاک، زمین حقوقی و کیفری در شهر شیراز و شهرهای استان فارس هستید می‌توانید جهت دسترسی ملکی در دعاوی مورد نظر خود با شماره تماس مشاوره ما در ارتباط باشید

ملک و دعاوی املاک در شیراز و استان فارس
شماره تماس / پیامک: 09177872219

چرا نیاز به وکیل ملکی داریم؟

 دعاوی ملکی حقوقی یا کیفری که با اموال و املاک اشخاص در ارتباط است طبیعتا نیاز به  تعهد و تجربه خاص در این زمینه است چرا که این‌گونه دعاوی ملکی و پرونده‌های مربوط به املاک پیچیدگی‌های ویژه‌ای دارد که طبیعتا در روند رسیدگی به این گونه از پرونده‌ها بهره گیری از خدمات حقوقی وکیل ملکی یاری رسان خواهد بود. در این میان وکیل املاک نیاز است که با همگی قوانین مربوط به اداره ثبت سامانه ثبت املاک کشور و قوانین و آیین‌نامه‌های ثبتی آشنایی داشته باشد و با این پشتوانه اقدام به دفاع از حقوق موکل خود نماید.

در بسیاری از موارد و معامله های ملکی دو طرف به هر صورت ناراضی بوده و کار به شکایت و عرضه موضوع به دادگاه کشیده شده است. ممکن است در برخی موارد یکی از دو سوی معامله به تعهدات خود عمل نکرده یا به هر دلیل معامله دچار مشکل شود. موارد مربوط به کمیسون ماده 100 شهرداری نیز از پُردعاوی ترین موارد حقوقی است که شهروندان با آن درگیر هستند. در چنین مواقعی به دلیل سنگین بودن زیان‌های مالی به موکلین بهره گیری از مشاوره وکیل خبره ملکی دارای اهمیت است.

نمونه دعاوی ملکی و ثبت

برای نمونه این گستره پرونده‌ها را می‌توان این گروه تقسیم کرد: دعاوی الزام به تنظیم سند رسمی، پرونده های تقسیم کردن ملک مشاع و شراکتی، پرونده خلع ید از خوانده، ایجاد مزاحمت از ملک همسایگان، موضوعات مربوط به تصرف عدوانی، تخلیه املاک طبق قانون مروبط به ملک‌ها و ساختمان‌های استیجاری، مطالبه اجرت المثل ایم تصرف سازه اشخاص، افزار ملک، پیگیری و تنظیم اسناد و قراردادها، تایید فسخ معامله میان موکل و طرف مقابل، باصل کردن قرارداد اجاره، تعدیل کرده اجاره بها، الزام به تحویل بیع، پایان کار و دعاوی شهرداری و غیره.

رای مطالبه زمین و ملک

در خصوص دعوی آقای—–  به وکالت از اقای —– کارشناس دفتر ——- به طرفیت آقای —–  فرزند —– به خواسته مطالبه ۴۵ متر مربع زمین کسری مورد معامله قولنامه عادی مورخه * با نظر کارشناسی مقرم به —- میلیون ریال به انضمام خسارات وارده و کلیه خسارات دادرسی اعم از هزینه دادرسی و هزینه کارشناسی با عنایت به محتویات پرونده نظر به اینکه اولاً وقوع معامله بین خواهان و خوانده طبق کپی مصدق قرارداد مورخه * محرز است.

ثانیاً کارشناس رسمی دادگستری طبق نظریه مورخه * به میزان دقیق کسری زمین و قیمت روز آن را تعیین نموده که مصون از ایراد و اعتراض مؤثر باقی مانده است ثالثاً هر چه خوانده مدعی است که ملک مورد ادعای خواهان توسط مالک همجوار تصرف گردیده لکن شهود شهادت داده‌اند که معامله ملک همجوار قبل از معامله بین خواهان و خوانده بوده است.

رابعاً هر چند طبق ماده ۳۸۴ قانون مدنی در مواردی که مبیع کمتر از مقدار زمان معامله درآید خریدار مستحق حصه ثمن میزانی است که معامله باطل بوده لکن چون وفق ماده ۳۹۱ همان قانون در صورت چهل مشتری به فساد معامله بایع می‌بایست از عهده غرامات وارده براید و به نظر می‌رسد قدر متیقن غرامت وارده به خواهان همان مابه‌التفاوت ثمنی معامله و قیمت روز است لذا دادگاه دعوی خواهان را وارد تشخیص و مستنداً به مواد فوق‌الذکر و مواد ۱۹۸ …. قانون آیین دادرسی مدنی حکم به محکومیت خوانده به پرداخت —  میلیون و — هزار ریال بابت ثمن معامله و خسارات وارده و —- هزار ریال بابت هزینه دادرسی و —-ریال بابت هزینه کارشناسی در حق خواهان صادر و اعلام می‌دارد رأی صادر و حضوری و ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدید نظر استان …. می‌باشد.

3 دیدگاه در “نمونه رای دعاوی ملکی و وکیل ملک در شیراز

  1. مهتاب گفت:

    سلام یک سوال داشتم
    من یک ملک رو با برادرم شریک بودم نصف نصف. 5سالی برادرم درآن سکونت داشت الان فوت شده
    من می تونم از ورثه ایشون، اجاره این 5 سالو بگیرم؟

    1. gardanandeh گفت:

      لطفا جهت مشاوره در زمینه دعاوی ارث و میراث با شماره وکیل آقای دشتی در ارتباط باشید 09177872219

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *